Jacques Brunt (42 jaar) komt als 17 jarige jongen klem te zitten tussen zijn huidige leven en de waarheid van de Bijbel. “De levensvragen ‘Waar kom ik vandaan?’ en ‘Waar ga ik naartoe?’ maakten dat ik niet meer om de werkelijkheid heen kon. Ik heb mijn geweten altijd het zwijgen opgelegd, maar dat kon ik nu niet meer.” Jacques wordt overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. “Dat mondde uit in een geestelijke zoektocht.”
Als kind groeit Jacques op in ‘s-Gravenzande, een dorpje in het Westland. “Ik was daar betrokken bij een reformatorische kerk waar ik waardevolle dingen heb meegekregen. Daar ben ik heel dankbaar voor.” Persoonlijk was hij niet met het geloof bezig. “Ik heb wel altijd een godsbesef en moraal kompas gehad, maar alles wat ik deed was vooral formaliteit. Ik was kerkelijk en religieus – zonder een kloppend hart voor God. Ik dacht: ‘Het geloof komt later wel. Ik wil nu eerst leven.’”
Iets wat veel impact maakt op Jacques, is het leven en overlijden van zijn oma. “Ze was een moedige en godvrezende vrouw: in de oorlog verborg ze Joden en in haar leven heeft ze veel mensen op het pad naar Jezus gebracht.” Op haar begrafenis werd het lied ‘U zij de glorie’ gezongen. “Ik had dat nog nooit eerder gehoord en ik kan me nog herinneren dat ik besefte: ‘Je kunt dus oud worden en gepassioneerd blijven voor God!’ Inmiddels mag ik de relatie die zij met God had, nu ook kennen.”
Door de tekst uit Romeinen 8:15 leerde ik God kennen als hemelse Vader. Ik verwonderde me over het feit dat de Schepper een intieme relatie aan wil gaan met Zijn Schepsel en dat dankzij het offer van Jezus.
Geestelijke zoektocht
Als Jacques met verschillende levensvragen begint te worstelen, start zijn zoektocht naar het antwoord erop. “Ik bezocht allerlei kerken en samenkomsten, op zoek naar vrede met God.” Door die kleine schakeltjes heen openbaarde God Zich aan hem. “Ik kwam terecht bij een voorganger die de Romeinenbrief behandelde, echt vers voor vers. Die brief vind ik zelf een van de meest complete brieven in de Bijbel: een breed palet aan thema’s komt in deze brief naar voren, zoals rechtvaardiging, heiliging en Gods plan met Israël.” In hoofdstuk 8:15 staat de tekst: ‘Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!’ “Door die tekst leerde ik God kennen als hemelse Vader. Ik verwonderde me over het feit dat de Schepper een intieme relatie aan wil gaan met Zijn Schepsel en dat dankzij het offer van Jezus.”
Dit was het moment dat Jacques op zoek ging naar het vaderhart van God. “De Bijbel leert ons dat Jezus de openbaring van de Vader is. Ik begon de persoon en het werk van Jezus te bestuderen, zo kreeg ik zicht op het Vaderhart van God. Jezus werd de meest kostbare Persoon voor mij. En ondertussen leerde de Heilige Geest mij zeggen: Abba, Vader.”
‘Wie veel vergeven is, heeft veel lief’ wordt er wel eens gezegd. Dat is echt zo: als je vergeving oppervlakkig uitlegt, zie je ook weinig toewijding in het leven van de hoorders. De vraag is: ‘Wat is Jezus jou waard?’
U liet religie achter u.
“Religie staat voor redding door morele inspanningen. Het is een beweging van beneden naar boven: ‘Ik gehoorzaam en daarom word ik door God geaccepteerd.’ Het probleem is echter dat je als mens niet kunt voldoen aan Gods eisen van heiligheid en rechtvaardigheid. Op basis van werken zal Hij je nooit kunnen aanvaarden in Zijn aanwezigheid: Hij zal Zijn standaard niet verlagen.” Relatie maakt zichtbaar wat religie mist. “Door tijd met Hem door te brengen in de Bijbel ontdekte ik dat ik door God werd aanvaard – alleen op grond van het werk van de Heer Jezus. Dit is uiteindelijk ook de drijfveer voor een leven in gehoorzaamheid en vrijwillige toewijding. We hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.” Daarover raakt Jacques verwonderd. “In Christus word ik niet alleen door de Vader gedoogd, maar volledig aangenomen als Zijn kind – door het offer van Jezus. Naarmate je dat dieper gaat verstaan, zul je je ook meer toewijden. ‘Wie veel vergeven is, heeft veel lief’ wordt er wel eens gezegd. Dat is echt zo: als je vergeving oppervlakkig uitlegt, zie je ook weinig toewijding in het leven van de hoorders. De vraag is: ‘Wat is Jezus jou waard?’”
Er is nog nooit zoveel bijbelonderwijs beschikbaar geweest en je hoeft er weinig moeite voor te doen om het tot je te nemen. Tegelijkertijd is er ook nog nooit zoveel verwarring geweest over wat de Bijbel nu leert.
Toch is het stukje theologie en dogmatiek nog steeds belangrijk voor u.
“Klopt. Vroeger kon ik er niet zoveel mee. Ik had weinig kennis en inzicht over wat de Bijbel leert over tal van thema’s. Het weinige inzicht wat ik had, maakte dat nieuwe informatie me vaak verwarde.” Als Jacques de Bijbel bestudeert, leert hij de doordenking van geloofswaarheden juist te waarderen. “Dogmatiek bied je veiligheid en een kader waarbinnen je naar God mag zoeken. Het helpt je om niet mee-geslingerd te worden door elke wind van leer (Efeze 4:14).” Mensen nemen vaak voor waarheid aan wat goed voelt of wat op dat moment werkt. “Dat geeft geen stabiliteit. Er is nog nooit zoveel Bijbelonderwijs beschikbaar geweest en je hoeft er weinig moeite voor te doen om het tot je te nemen. Tegelijkertijd is er ook nog nooit zoveel verwarring geweest over wat de Bijbel nu leert.” Veel mensen vinden geloofsleer dor en droog. “Maar Jezus zegt dat Zijn woorden Geest en leven zijn. De bestudering van de Bijbel onder leiding van de Heilige Geest brengt leven voort.”
Vanuit die overtuiging geeft Jacques in zijn bediening op verschillende plaatsten en in tal van samenkomsten Bijbelonderwijs. Een deel hiervan is te vinden op zijn persoonlijke site.