Tim Thijs bereikt ‘kritische’ millennials met online platform over God: “We breken veel vooroordelen af”

Tim Thijs Ketting werkte als christen voor het YouTubekanaal RTL-Concentrate en vroeg zich lange tijd af waar de sterke, kwalitatief goede, christelijke concepten zijn waar jongeren mee bereikt kunnen worden. Die waren er maar zeer beperkt. Toen richtte hij samen met Felix Govers en Henk-Jan van Maanen Move.Community op. Hiermee bereikt hij voornamelijk (kritisch) christelijke millennials. “Veel mensen waar we ons op richten, vinden het geloof saai, vinden dat christenen niets mogen en dat ze in de slachtofferrol zitten. Tegenover deze mensen laten wij een ander beeld van God zien.” Tim Thijs vertelt wat voor reacties ze krijgen en hoe er zelfs mensen door tot geloof komen.

Toen Tim Thijs in een wereld werkte waarbij hij op en top professionele content maakte voor RTL, viel het hem extra op hoe beperkt het aanbod was vanuit christelijke hoek. “Ik dacht: ‘Je gaat mij niet vertellen dat er geen YouTube-kundige manieren zijn om een goed merk te starten. Maar er gebeurde niets.”

“We maken laagdrempelige, sterke en positieve verhalen die mensen van tussen de 18 en de 35 jaar inspireren en op weg helpen om meer over het geloof te leren.”

Toen hij met Move startte, ontstond het doel om op professionele wijze een nieuw geluid te laten horen. Hij vertelt: “We maken laagdrempelige, sterke en positieve verhalen die mensen van tussen de 18 en de 35 jaar inspireren en op weg helpen om meer over het geloof te leren. We zien zowel gelovige mensen, als ook veel twijfelaars en randkerkelijken, die zich ook weer aangesproken voelen.” Op Instagram heeft de community zo’n 13.000 volgers. 

Missie
Hoewel Move een duidelijke missie heeft, gaat het niet áltijd over God, benadrukt Tim Thijs. “We maken ook filmpjes over alledaagse dingen, maar we onderscheiden ons altijd. Het is vaak wat netter dan seculiere content en je ziet in alles wat we maken onze christelijke waarden terugkomen. Het omzien naar de mensen, het helpen van de ander.”

“We hebben voor onze YouTube-serie Share2Move laatst een aflevering gemaakt met Wilma, die achterop is geraakt in de samenleving en die we als community graag wilden helpen. De meeste mensen die we met Share2Move helpen geloven niet in God. Zo ook Wilma niet. Maar na afloop heeft ze naar ons geïnformeerd. Ze zei dat ze het geloof graag een kans wil geven. Ze wil weten wat de bron is van hetgeen we doen. Hoewel het niet hardcore evangelisatie is wat we doen, maar eerder inspiratie, merk je wel dat mensen erdoor gaan zoeken naar God.”

Randkerkelijken
Ook van christelijke leiders in het land is er veel steun voor Move. Juist de laagdrempelige wijze waardoor mensen makkelijker een eerste stap naar God zetten, spreekt aan. “Move kan daar echt een middel in zijn. Als je een kerk-event organiseert, wat zeker belangrijk is om te blijven doen, bereik je zoveel mensen niet. De meeste randkerkelijken komen daar niet. Maar ze zijn wel online. Dat is de plek waar de beïnvloeding grotendeels plaatsvindt. Jongeren zitten veel op hun telefoon.”

“We nemen het geloof erg serieus, maar qua verpakking willen we goed kijken naar wat er speelt. We kennen de influencers op Instagram, we weten wat scoort bij de millennials.”

Het concept van Move om zoekers te bereiken is om veel eerlijke verhalen te vertellen. Onder andere mensen die mooie dingen met God hebben meegemaakt, maar ook over twijfels of tegenvallers wordt openlijk gesproken. In die zin wijkt de aanpak van Move dus af van de ‘hardcore evangelisatie’, waarin de vorm vaak ondergeschikt is aan de boodschap. “Wij denken daar inderdaad anders over. We nemen het geloof erg serieus, maar qua verpakking willen we goed kijken naar wat er speelt. We kennen de influencers op Instagram, we weten wat scoort bij de millennials. Daar kun je qua vorm vervolgens goed op inspelen, zodat de video’s die je maakt ook echt bekeken worden en dus impact hebben.”

Theologische discussies of vraagstukken zoals ‘vrouwelijke dominees’, ‘zwanger zijn voor het huwelijk’, worden bewust niet openlijk uitgespeeld zoals dat in traditioneel christelijke debatten vaak gedaan werd. “Dat vinden onze volgers niet prettig en ik denk ook niet dat het de manier is om online mensen te bereiken. Jongeren hebben veel meer behoefte aan eerlijke verhalen van leeftijdsgenoten die ergens een struggle of doorbraak in hebben ervaren, dan dat wij ze gaan vertellen hoe de wereld in elkaar steekt. Dat doen we dan ook niet. In plaats daarvan presenteren we onszelf als een community: we gaan samen met onze volgers op zoek naar God en het goede leven, met de nadruk op samen.”

Vooroordelen
De hedendaagse kritische Insta-millennial staat open voor God, maar heeft ook erg veel vooroordelen over het geloof, zegt Tim Thijs. “De vooroordelen zijn dat christenen saai zijn, niets mogen en slachtoffers zijn. Ze zien veel christenen vertellen hoe moeilijk het is in de wereld, dat ze niet geaccepteerd zijn door hun collega’s of dat ze maar niet met een verslaving kunnen breken. Dat zijn typische stereotypen die vaak weer bevestigd worden.”

“Laatst nog kregen we een berichtje van iemand die vertelde dat ze tot geloof is gekomen door Move.”

“De zoekers hebben hiervoor vaak een desinteresse richting het geloof, maar daarnaast is er wel een latente interesse aanwezig. De persoon weet vaak niet dat hij een zoeker is, omdat hij niet geïnspireerd wordt. Totdat die inspiratie wél komt.”

Daar heeft Tim Thijs mooie voorbeelden van. “Laatst nog kregen we een berichtje van iemand die vertelde dat ze tot geloof is gekomen door Move. Verder komen we ook mensen tegen die net tot geloof gekomen zijn en via ons platform meer willen weten over wat het betekent om christen te zijn.” 

Netflix
Move maakt ook een serie over keuzestress. Daarbij komt naar voren hoe God je helpt bij het maken van keuzes. (zie video).

Tim Thijs geeft tot slot vanuit zijn ervaring een tip aan kerkleiders die jongeren graag willen bereiken. “Je kunt op zondag tijdens de dienst op een beamerscherm filmpjes laten zien van jongeren. Maar de meeste jongeren liggen op dat moment Netflix te kijken in hun bed. Die bereik je dus nooit, als je niet op de plek komt waar ze zijn: online. Probeer out of the box te denken en iemand aan te stellen die handig is met video’s op Instagram. Desnoods kijk je een beetje af bij groepen die hier al wat verder in zijn. Ook met Move denken we graag mee met kerken; we willen niet tégenover de kerk komen te staan, maar juist náást ze staan om samen jonge mensen weer te bereiken met de mooie God waar we in geloven. 

Reacties

Vergelijkbare artikelen

Nieuwsbrief

Lees dagelijks wat God doet in Nederland!

Laatste artikelen