De meerderheid van de Tweede Kamer lijkt niet voor een 2G-regel te kiezen, waarbij alleen gevaccineerden en mensen met een herstelbewijs nog publieke voorzieningen in kunnen. Desondanks twijfelen CDA en PvdA nog – en houdt zelfs ChristenUnie de deur nog op een kier -, waardoor de opties open zijn. We spreken met Hans Maat (directeur Evangelisch Werkverband) en Albert-Jan Schol (hoofd EO- Nederland Zingt) over de mogelijke gevolgen van deze maatregelen.
Dat er veel op het spel staat, erkent Hans Maat. “Iedereen voelt de spanning. We weten diep van binnen dat 2G té ver gaat”, vindt hij. Ondanks het feit dat een deel van de samenleving, vooral ouderen, voor deze maatregel zouden zijn.
“Met het zodanig inperken van met name de niet-gevaccineerden en het introduceren van de QR-code op het werk, nemen we een onverantwoord groot risico. Het is nog maar de vraag of deze maatregelen tijdelijk zijn, want het beleid van dit demissionair kabinet is op dat punt niet consistent gebleken.
Met 2G zullen de niet-gevaccineerde Nederlanders noodgedwongen in de overlevingsstand schieten. En dat is afschuwelijk. De gevaccineerde Nederlanders dienen daarom solidair te zijn met de niet-gevaccineerden. Het is al triest dat ik in dat soort categorieën moet spreken.”
WHO-grenswaarde
Albert-Jan Schol werkt nu voor televisie, maar heeft zes jaar lang medische informatiekunde gestudeerd. Hij vertelt in dit artikel op persoonlijke titel. Schol keek al snel met een kritische blik naar het vaccinatiebeleid van de overheid. “Het is belangrijk dat de effectiviteit van bijvoorbeeld vaccins altijd “evidence based” moeten worden gemeten, en dat voor “evidence” tijd en onafhankelijkheid nodig is. Er moet een kosten-baten-analyse moet zijn gemaakt. Dit alles ontbreekt volledig.
Waar de vaccins met 95% effectiviteit een eeuwigdurende bescherming beloofden, is de praktijk dat deze na 14 maanden onder de WHO-grenswaarde voor effectiviteit is gezakt. Internationaal onderzoek laat dit zien – recent Zweeds onderzoek geeft zelfs aan dat na 9 maanden de werkzaamheid stopt. Onderzoek uit 69 landen laat zien dat er geen verband is tussen vaccinatiegraad en de verspreiding van het virus, en in Nederland wordt dat nu ook zichtbaar.”
2G
Het vaccin heeft hooguit een tijdelijke werking, zegt Schol. Daarom is het niet proportioneel om hele heftige maatregelen los te laten op ongevaccineerden, vindt hij. Bijvoorbeeld 2G gaat hem veel te ver. “Dat de vaccins niet doen wat beloofd is, ontvouwt zich voor onze ogen.
“Voor mij is de invoering van de QR-code een onethisch instrument.”
Voor mij is de invoering van de QR-code een onethisch instrument. We hebben het nu over 1G als ware dat een verbetering van 2G, maar verliezen we daarmee niet uit het oog dat de huidige 3G-maatschappij met toegangsbewijs ook problematisch is? We bouwen nu een maatschappij waar het bon ton is om mensen op basis van medische gegevens uit te sluiten. Waar we mensen indelen in “groene vinkjes” of “rode vinkjes”.
“Stel je voor dat we dit 3 jaar geleden tegen elkaar gezegd hadden, het was ondenkbaar geweest. Nu is het zo dat je als overheid draconische maatregelen mag nemen als je goed kan onderbouwen waarom het nodig is, en hoe de maatregel bijdraagt. Maar er is niemand die hierop doorvraagt en het ministerie geeft geen inzage in cijfers en negeert WOB-verzoeken. Sinds de invoering van de pas zijn de besmettingen door het dak gegaan. En in plaats van dat men bedenkt dat dit dus geen goed middel is, wordt de pas uitgebreid. Als je weet dat iets niet werkt, dan probeer je toch wat anders?”
Mensonwaardig
Hans Maat vindt dat 2G in Nederland echt niet kan, benadrukt hij. “Nederland gaat min of meer dezelfde richting uit als landen zoals Oostenrijk, Duitsland, maar ook Canada of zelfs Australië. De uitsluiting in allerlei gelegenheden, de QR code op het werk; we zien het in de hele Westerse wereld. Ik zie het als een mensonwaardige ontwikkeling.”
“Vandaag moeten we als christenen gewoon ‘nee’ zeggen tegen 2G en uitsluiting. Stel je nou eens voor dat je zus haar baan verliest in het onderwijs? Of die ambtenaar die al jaren zijn werk doet op het gemeentehuis? De verkoopster van de servicebalie in de supermarkt waarmee je wekelijks een praatje maakt? Een christen kan daar niet voor zijn, ook niet voor een gedeeltelijke 2G waarbij de overheid het aan de ondernemers en werkgevers overlaat. Dat zal de spanning tussen burgers nog verder opvoeren en ik moet er niet aan denken hoeveel haat en nijd er dan zal groeien in onze samenleving.”
Een vorm van saamhorigheid zou nu sterk op zijn plek zijn, zegt Maat. “Ik moet denken aan de inwoners van Moskou, die massaal bedrijven boycotten waar ze niet-gevaccineerden de toegang ontzegden. De mensen kochten, solidair met elkaar, gewoon niks meer. Die ondernemers wisten niet hoe snel ze naar het stadhuis moesten rennen om de maatregelen ongedaan te maken.
“Het lijkt mij verstandig om te bedenken dat er wellicht meer belangen zijn dan alleen de vraag ‘hoe krijgen we samen Corona eronder?’”
De Moskovieten hadden blijkbaar ervaring opgedaan gedurende het communisme met de repressieve druk van de overheid, vermoedt Maat. “Die solidariteit is nu hier in Nederland ook nodig. Het lijkt mij verstandig om te bedenken dat er wellicht meer belangen zijn dan alleen de vraag ‘hoe krijgen we samen Corona eronder?’”
1G
Maat en Schol zien de 1G-optie van de ChristenUnie – waarbij iedereen moet testen – beide als sympathiek, omdat het niet gericht is om een tweedeling in de samenleving te brengen. Echter vinden ze het onuitvoerbaar.
Hans Maat: “De CU zou wat mij betreft Rutte en de Jonge veel kritischer mogen bevragen op hun beweegredenen waarom de zorg niet is opgeschaald en waarom data niet zuiver worden besproken en leiden tot andere conclusies? Stel ook de vraag waarom we in vredesnaam een boa-leger van 5000 man nodig hebben! Dat soort maatregelen voeden het vertrouwen in de overheid niet.”
Geloof
Tussen alle zorgen door, merken Albert-Jan en Hans allebei hoe hun geloof versterkt wordt tijdens deze crisis. Ze zien om zich heen ook de openheid naar God toenemen. Albert-Jan: “Ik spreek ook niet-Christenen die juist in deze angst zoeken naar houvast. Ik hoop dat juist deze crisis mensen weer bij God brengt. Er zijn zo veel mensen die nu snakken naar verbinding, naar geloofsvertrouwen. Kunnen wij hen dat bieden? Kan ik hen laten zien dat ik ondanks mijn onzekerheden mij sterk voel in Christus? Dat ik ook rust ervaar in deze storm? Dat Jezus alles won (voor ons) door alles te verliezen? Ik hoop daar meer in te groeien.”
Verder leef ik sterk in de verwachting van Jezus’ komst omdat God met mij daarover spreekt. “
Hans Maat: “Naarmate de dwang en drang toeneemt ervaar ik zowel onrust als leiding en overgave. Er zijn meer bijzondere ontmoetingen die God regisseert. Maar ik lijd mee met al die mensen die nu al het gevoel hebben een tweederangsburger te zijn. De studenten die een uur fietsen om te testen in een of andere aftandse container op een parkeerplaats omdat ze ’s middags met de rest van de klas wat willen gaan drinken na college. Dat is de realiteit.
Verder leef ik sterk in de verwachting van Jezus’ komst omdat God met mij daarover spreekt. Als je al deze dingen ziet gebeuren, kijk omhoog en zie dat je Verlossing nabij is, zegt de Bijbel. Dat is voor mij geen perceptie, maar de echte werkelijkheid! “