Landelijk VPE-leider, Machiel Jonker, ontdekte in de afgelopen jaren opnieuw de oneindige schoonheid die in Christus is. Het was een persoonlijke revival in zijn leven. Echter ging hij ook zien hoe binnen de Verenigde Pinkster en Evangeliegemeenten (VPE) hier vaak niet vanuit geleefd is. “Te vaak denken we de heilige graal te hebben gevonden in een of ander sub-onderwerp. Maar die vind je nooit als Christus niet de absolute Hoofdpersoon is.”
De VPE heeft in de afgelopen jaren opnieuw gezocht naar de ‘blauwdruk’ die God heeft voor de organisatie. Ze zijn gaan brainstormen en bidden, maar toen het team meer tijd met de Heer en met elkaar in gebed besteedde, kwam er een stuk vernieuwing in henzelf, vertelt Machiel Jonker. “Die vernieuwing was zeer belangrijk voor de koers.”
Jonker vertelt dat er een wezenlijk stuk vernieuwing bij hem is gekomen, waardoor hij heel anders naar Jezus is gaan kijken dan hij in zijn hele veertig jaar christen-zijn heeft gedaan. “Het was een ander level van openbaring, moeilijk om uit te leggen”, vertelt Machiel Jonker.
“ineens ging ik in de hele Bijbel overal Jezus zien.”
Het begon bij een simpele tekst uit Handelingen 9, waarbij God tegen Saulus zei: ‘Saul, Saul, waarom vervolg je Mij?’ “Hier zegt God niet: ‘Waarom vervolg je mijn kerk, waarom vervolg je de christenen?’ Nee, Hij zegt ‘Mij’. Dat werd een scharnierpunt voor mij, want ineens ging ik in de hele Bijbel overal Jezus zien. Overal! Ik zei altijd dat Jezus de hoofdpersoon is op Gods schilderij, maar nu zeg ik: ‘Hij ís het schilderij.’”
Geestelijke zwaartekracht
Volgens Jonker is juist rondom deze absolute kern van het christelijk geloof zoveel strijd. “Er is een soort geestelijke zwaartekracht in het leven van ieder persoon om ons weg te trekken van Christus”, ziet hij. Dit is juist in de kerk een issue. “Het gevaar kan zijn dat theologie, bedieningen, gaven of wonderen, zaken zijn die op zichzelf komen te staan.
Of als je het hebt over de vijfvoudige bediening, is dat ook iets wat kan worden verabsoluteerd. Zo van: ‘Als je de vijfvoudige bediening hebt, dán gebeurt het.’ Nee, de vijfvoudige bediening is niets anders dan een expressie van Jezus Christus. In het hoofdstuk van Efeze 4 over de vijfvoudige bediening, staat het in de juiste context. Het is er om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, zodat ze ‘tot de volle kennis van Christus komen.’ Het komt dus in essentie neer op het kennen van Jezus.”
“We hebben de Geest ontvangen en we willen de wereld veroveren, maar het gevaar is als dat los komt te staan van Christus.”
Een van de grote valkuilen van de pinksterkerken is volgens Jonker een herhaaldelijk terugvallen in ‘activisme.’ Wat deels ook weer de kracht is van pinksterkerken. “We hebben de Geest ontvangen en we willen de wereld veroveren, maar het gevaar is als dat los komt te staan van Christus. Ik kwam laatst iemand tegen die zei: ‘Christus in het midden, dat is meer iets voor baptisten. We leven nu in de tijd van de Geest.’ Toen zei ik: ‘Je hebt er níets van begrepen, vriend.’ De Geest is gekomen om Christus te verheerlijken en de volheid van Christus te laten zien.”
“God heeft alles gedaan in schepping, verlossing en de voleinding van deze wereld in en door zijn Zoon. Dit is helemaal niet nieuw. Het gaat zelfs ook terug naar de kern van de pinksterbeweging. Hun slogan was ‘four square’: Jezus is de Redder, Geneesheer, Doper in de Heilige Geest en de komende Koning. De pinksterbeweging is van oorsprong bijzonder Christocentrisch.”
Kenmerk van activisme
Een kenmerk van activisme zónder de gezindheid van Christus, is dat je gemakkelijk kunt gaan focusssen op successen of het maken van een naam. Terwijl het gaat om een cultuur van nederigheid en verbrokenheid. “In 2 Korinthe 4 staat: ‘wij prediken niet onszelf, maar Christus als Heere en onszelf als dienaren.’
Het gaat helemaal niet om ons. We doen er niet toe. We zijn wel belangrijk voor Hem, maar het gaat om Zijn eer en Zijn kerk. Jezus is de Redder, de Gekruisigde, het Lichaam. Dat laatste is een interessante. Je kunt je afvragen: ‘Hij is toch het hoofd?’ Maar dat is niet alleen zo, want Hoofd en Lichaam horen als een bij elkaar: en samen: Christus!”
Zwaartekracht
Jonker bemerkt een zwaartekracht in het leven van elke christen die automatisch afleidt van Christus. Alles heeft de neiging op zichzelf te willen gaan staan, terwijl de centraliteit van Jezus het gezonde kader biedt. Hij noemt een voorbeeld, in de vorm van bijvoorbeeld de ‘Vaderhart-beweging.’ Op zich een belangrijke beweging van Gods Geest. Maar als dit niet goed opgepakt wordt door broers en zussen kan het beeld ontstaan dat de Vader los komt te staan van Christus…wat natuurlijk in z’n existentie helemaal niet kan. Maar sommige mensen kunnen het lied ‘Jesus is the centre of it all’ niet meer zingen. Dan zeggen ze: ‘Nee, de Vader staat in het centrum.’ En dan gaat het dus mis. Of het komt los te staan van navolging van Jezus Christus.
“Juist als Christus centraal staat, is Hij het die de Vader laat zien en de Geest uitstort.”
Het is de Vader die zegt: ‘Zie Mijn zoon.’ Juist als Christus centraal staat, is Hij het die de Vader laat zien en de Geest uitstort. In mijn eigen leven ben ik zo veel meer van de Vader gaan ontdekken sinds ik Christus opnieuw leerde kennen. Ik ben diep verwonderd over de relatie tussen Vader God en Zijn Zoon, het Offer. Hij is in de hemel voor eeuwig het geslachte Lam, die verlossing zit alleen maar in Christus.
En Vader reageert met een eeuwige liefde op Zijn Zoon als voor eeuwig Zijn Lam.
Hernieuwing
Jonker vertelt hoe dit voor hem een krachtige nieuwe herleving werd in zijn leven. “We veranderen van heerlijkheid tot heerlijkheid door het zien van Christus. Weg van louter activisme, het is het zijn in Christus en het zien van Christus.”
De VPE heeft ook materialen geschreven voor de gemeenten hoe ze opnieuw Christocentrisch kunnen worden. Dat is geen ‘quick fix’, benadrukt Jonker. “Dat is niet even handopleggen en dan is alles anders. Maar het is vanuit een open bijbel het opnieuw ontdekken van wie Christus is. Het is ‘zie Jezus-materiaal’.
Hij vertelt hoe je Christus door de bijbel gaat ontdekken. “Als je een roman gaat lezen, dan zien je ogen alleen maar inkt op papier. Maar doordat je het gaat lezen, ga je het helemaal voor je zien. Zo is het ook bij die Bijbel. Ga vanuit diepe rust lezen, overpeins het woord en vraag God: ‘Laat mij Christus zien bij het lezen van het Woord.’ Met die houding gebeurt het wezenlijke. En het wezenlijke is dat we Hem gaan kennen.”