Het Nederlands Dagblad en NPO Radio 1-programma ‘Dit is de dag’ onderzochten de impact van de corona crisis op de kerk. De conclusie: ‘We gaan toe naar een andere vorm van kerkelijke betrokkenheid.’ Dit zijn de vijf factoren waar de kerken nu rekening mee moeten houden.
De camera is een blijvertje
Maar liefst 1 op de 10 christenen zal vaker of in sommige gevallen zelfs geheel de diensten vanaf de bank blijven volgen, hoewel daar natuurlijk ook nieuwe kerkgangers bij zitten die via dit medium zijn bereikt.
De betrokkenheid bij de kerk is anders
Ruurd Kooistra, directeur van het Steunpunt Kerkenwerk van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde Kerken: “We gaan toe naar een andere vorm van kerkelijke betrokkenheid’, denkt hij. Dat moet ook kerken leren anders te kijken naar de band die ze met mensen hebben.” In Evangelische kringen vermoedt men dat de meesten op den duur zullen terugkomen. Machiel Jonker van koepelorganisatie Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten (VPE): “Een livestream op de bank is geen kerkdienst, dat horen we ook van kerkleden.”
Niet iedereen komt terug
Maar liefst 21 procent van de kerkgangers geeft aan minder naar de kerk te gaan, 7 procent zegt helemaal afgehaakt te zijn. Dit geldt in sterkere mate voor leden van de Protestantse Kerk (30 procent) en katholieken (25 procent) dan voor andere kerkgangers.
Vergrijzing
De Nederlandse kerkganger vergrijst en dat is de afgelopen anderhalf jaar – met of zonder corona – gewoon doorgegaan. Uiteraard zijn hier ook veel genoeg uitzonderingen op, onder vaak evangelische kerken. ‘Na anderhalf jaar zien sommige oudere mensen naar een dienst gaan niet meer zitten.’
Dit is een momentopname
Toch blijft men hoopvol. Theoloog Arjan Plaisier: “Ik kan niet in een glazen bol kijken, maar ik kan me goed voorstellen dat, als alles goed blijkt te gaan, de kerkgang straks een aanzuigende werking heeft. Kerken doen op dit moment ook zelf erg hun best om mensen weer aan zich te binden.”
Lees hier het volledige artikel van het Nederlands Dagblad